Projektet Sorg og livsmod – når de mindste mister er et undervisningsmateriale med små læringsfilm og vendespil, der lærer eleverne at forstå andre børn i sorg.
Projektets udgangspunkt er ikke at tage hånd om nogen, der har mistet, men at give eleverne redskaber til at tale og handle, hvis nogen de kender er kede af det grundet sygdom eller store forandringer i deres familie, f.eks skilsmisse.
Sorg har mange udtryk og bringer ofte mange forskellige følelser med sig som fx nedtrykthed, ensomhed, savn, vrede eller dårlig samvittighed. Med afsæt i en række små fabel-tegnefilm, der er lavet til projektet arbejder eleverne med at identificere og genkende følelser.
I løbet af projektet inviteres klassen på besøg i den lokale kirke, hvor eleverne møder præstens fortælling om at hjælpe mennesker i sorg. Præsten er klædt på til den pædagogiske samtale med eleverne og bruger en dialogisk og æstetisk tilgang i formidlingen.
Som afslutning på projektet er der i lærervejledningen lavet et forslag til at eleverne laver en skriveøvelse eller et lille teaterstykke om, hvordan hovedpersonerne i de små tegnefilm har det året efter sorgen ramte dem.
